عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه برخی اشخاص از تشکیل جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جلوگیری می‌کنند، گفت: اعلام هویت این اشخاص مقدور نیست.

عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از سوم مهر سال جاری تاکنون جلسه‌ای تشکیل نداده است، اظهار داشت: در این خصوص هیچ علتی اعلام نشده است. درواقع ستاد بدون هیچ علت مشخصی تعطیل شده است.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از سال‌ها پیش در دولت بوده است، یادآور شد: درواقع متولی کار دولت است؛ چراکه رئیس ستاد، معاون اول رئیس جمهور است.

وی افزود: البته اوایل کار، رهبر معظم انقلاب نامه تشکیل ستاد را خطاب به سران سه قوه نوشتند و آنان نیز کار را به زیرمجموعه های خود ارجاع دادند. تا مدتی این جلسات به طور پراکنده در قوای گوناگون تشکیل می شد و بعد دبیرخانه آن در دولت مستقر شد و رئیس آن، معاون اول رئیس جمهور شد.


یوسفیان ملا با بیان اینکه جلسات این ستاد تا پیش از سوم مهرماه امسال معمولا هر دو هفته یک بار برگزار می شد، خاطرنشان کرد: ستاد گاهی حتی جلسات فوق العاده تشکیل می داد اما از سوم مهر تا کنون به طور کامل تعطیل شده است؛ هیچ صحبتی از آن نیست و هیچ کس اقدامی نمی‌کند. به نظر می رسد برای کشور هیچ اهمیتی ندارد که مبارزه با فساد اتفاق بیافتد یا خیر.

وی در پاسخ به این پرسش که عوامل تشکیل نشدن جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی چه کسانی هستند، گفت: ما حدس و گمان‌هایی در این ارتباط داریم اما نمی‌توانیم اسامی اشخاص دخیل در این موضوع را اعلام کنیم. درواقع تشکیل جلسات به عهده دولت بود و قوه قضائیه و قوه مقننه با ارسال دعوتنامه رسمی به جلسات دعوت می شدند؛ ولی اکنون اصلا جلسات تشکیل نمی شود.


نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با بیان اینکه من حدود یک ماه و نیم پیش با آقای رئیس جمهور در ارتباط با عدم تشکیل جلسات ستاد به صراحت صحبت کردم، اظهار کرد: من در جلسه دیدار روسای کمیسیون‌های مجلس با رئیس جمهور این مورد را به آقای روحانی گفتم و ایشان گفتند حتما این کار انجام خواهد شد. پس از این دیدار هم یکی دو بار در تماس های تلفنی با دفتر آقای رئیس جمهور پیگیر برگزاری جلسات ستاد شدیم اما هنوز هیچ خبری نشده است.

به گفته یوسفیان ملا، ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی حدود 18 ـ 17 سال پیش و در دولت اصلاحات، با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

وی درخصوص عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: عملکرد ستاد شدت و ضعف داشت. بعضی جاها خوب و بعضی جاها بد عمل می شد اما مسلما آنچه باید؛ اتفاق نمی افتاد و به صورت ریشه‌ای کاری انجام نمی‌شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه اظهار کرد: درواقع این ستاد، ستاد هماهنگی مابین دستگاه‌هاست تا مسئولین آن‌ها بدانند چطور به قضایای مرتبط با فساد ورود کنند.

یوسفیان ملا اضافه کرد: در جلسات این ستاد گاهی اسامی اشخاص هم اعلام می شد و پیرامون آن‌ها بحث می شد. همچنین پرونده‌هایی مثل پرونده بابک زنجانی مطرح می شد و تصمیم‌گیری می شد که وزارت امور خارجه چه اقدامی به عمل آورد، با دادگستری چگونه همکاری شود و الخ. به‌علاوه مسائلی مثل معوقات بانکی و ورشکستگی‌ها در جلسات مطرح می شد و درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری هایی می شد؛ که البته فعالیت‌های ستاد با شدت و ضعف همراه بود. اما اکنون همان فعالیت‌های سابق هم تعطیل شده است.


منبع: آنا

خبر مربوط به 9 اسفند 96