سال 1380 همراه بود با دادگاه شهرام جزایری تنها مجرم بزرگ دستگیر شده درخصوص فساد اقتصادی در ایران که دستگیری و دادگاه او ماجراهای خاص خود را به همراه داشت. اما چرا بعد از جزایری کسی دیگر در این حد و اندازه دستگیر نشد؟ آیا می‎توان دلیل این‎که طی 9 سال گذشته پرونده‎ای در اندازه‎های شهرام جزایری در دادگاه بررسی نشده را به حساب عدم وجود چنین افرادی در سیستم اقتصادی گذاشت؟ به نظر می‎رسد با توجه به فرمان هشت ماده‎ای مقام معظم رهبری، سران سه قوه باید به این سئوال پاسخ دهند. 


اما خطاب فرمان هشت ماده‎ای مقام معظم رهبری، در نهایت به تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با عضویت سران سه قوه انجامید که هر از چند گاهی جلساتی در این خصوص برگزار می‎کنند. این درحالی است که با گذشت 9 سال از فرمان هشت ماده‎ای، این ستاد، هیچ روند مشخصی برای اطلاع‎رسانی درخصوص عملکرد خود ارائه نداده است. البته هرچند در سال 1386 بعد از گذشت شش سال، کمیته‎ای متشکل از معاون اول رییس‎جمهور، معاون اول رییس قوه قضاییه و نایب‎رییس اول مجلس تشکیل شده تا آیین‎نامه نحوه اطلاع‎رسانی عملکرد ستاد را تهیه و ارایه دهند اما در مقام عمل این کمیته حتی نتوانست، سایتی جهت اطلاع‎رسانی از تلاش سران سه قوه در راه مبارزه با مفاسد اقتصادی راه‎اندازی کند. در ذیل به بررسی برخی جلسات برگزار شده طی 9 سال اخیر می‎پردازیم. 


سال 1380 

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پی صدور فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه 1380 در دو سطح سران سه قوه و دبیرخانه ستاد متشکل از وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر اطلاعات، وزیر بازرگانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون اجتماعی قوه قضاییه، رییس دیوان محاسبات کشور، رییس سازمان بازرسی کل کشور و رییس کل دادگستری استان تهران شکل گرفت. بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب این ستاد وظیفه بررسی راهکارهای مقابله با مفاسد اقتصادی و شناسایی رانت‎خواران و سوء‎استفاده‎کنندگان از بیت المال را بر عهده داشت. 

پس از تشکیل این ستاد جلسات سران سه قوه در همین راستا در ابتدا به صورت دوهفتگی و سپس به‎صورت ماهانه و نهایتا دوماه یک‎بار تشکیل شد، اما اخبار رسمی آن کمتر به اطلاع مردم رسید. جلسه سی‎ام بهمن ماه سال 1380 سران، یکی از اولین جلسه‎های رسمی و رسانه‎ای سران سه قوه بود که با حضور اعضای ستاد هماهنگی مقابله با مفاسد اقتصادی، برگزار شد. روند این جلسه خیلی معمولی و حول موضوع داغ آن زمان یعنی، شهرام جزایری بود. 

در این جلسه رییس کل دادگستری ا ستان تهران، گزارشی از روند دادگاه شهرام جزایری ارایه داد و روسای سه قوه بر شفاف بودن دادرسی و قانون‎مداری برخورد قضایی و قانونی با مفسدان اقتصادی در هر مقام و موقعیت تأکید کردند. 

در نهایت هم مقرر شد برای تسریع در ترخیص کالا و سهولت در انجام صادرات و واردات ضمن نظارت دقیق، از تشریفات کاسته شده و ایستگاه‎های غیرضروری تقلیل یابند. 


سال 1381 

جلسه بعدی سران سه قوه بعد از گذشت حدود 9 ماه از آخرین جلسه، در تاریخ دوم مهر 1381 در حالی برگزار شد که مصوبات آن کلی و بدون جهت‎گیری و برنامه‎ریزی مشخص بود. لزوم تقویت نهادهای نظارتی و مراقبتی در فرآیند تصمیمات اقتصادی کشور به منظور جلوگیری از رانت خواری و سوءاستفاده از قدرت و نیز مسدود کردن گلوگاه‎ها برای از بین بردن زمینه‎های فساد اقتصادی و اصلاح قوانین و مقررات مبارزه با مفاسد اقتصادی از جمله مصوبات این جلسه بود. در نهایت نیز حیطه وظایف ستاد، قلمرو مفاسد اقتصادی در زمینه پیش‎گیری، اصلاح قوانین و سیستم ها، تصحیح مقررات و رسیدگی قضایی با توجه به تجربه‎ای یک‎ساله مورد ارزیابی قرار گرفت و مقرر شد، ستاد بررسی هر عمل و یا اقدامی که به اقتصاد کشور ضربه می زند را در دستور کار خود قرار دهد و از ایجاد گلوگاه‎ها و بسترهای فسادزا جلوگیری کند. 

سال 1382 

ویژگی جلسه سران سه قوه در سی‎ام مهر 1382 که آن را از دو جلسه قبلی متمایز می‎کرد، این بود که جلسه بیشتر به تقدیر و تشکر خاتمی رییس‎جمهور وقت از ستاد گذشت. البته وزیر اطلاعات وقت، گزارشی از چگونگی ناامن کردن فضا برای خلافکاران و برخورد با باندهای قاچاق سوخت و سالم‎سازی گردش سوخت در کشور ارائه داد و سران سه قوه در گپی دوستانه بخش یارانه‎های دولتی را منشأ فسادهای اقتصادی توصیف و مقرر کردند، یارانه در برنامه و سیستم جدید هدفمند شود و اقشار ضعیف جامعه مورد توجه خاص قرار گیرند. از آن تاریخ به بعد، کلیه فعالیت‎های این کمیته در دو سطح سران سه قوه و دبیرخانه ستاد به صورت اعلام نشده، عملا تعطیل شد و حتی دبیر اطلاع‎رسانی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات این ستاد با انتقاد از سئوال‎کننده از وی و رسانه‎ها خواست به توقعات مردم در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی دامن نزنند. رییس قوه قضاییه نیز با مثبت ارزیابی کردن فعالیت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته بود: این ستاد با حضور سران سه قوه و نمایندگان آن‎ها تشکیل شده و تاکنون نتایج مثبتی داشته است، اما اساس کار ستاد بر این بود که جنجال‎آفرین نشود تا زیان‎ها به حداقل برسد. 


سال 1383 

جلسه اول: جلسه بعدی سران سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در نوبت 28بهمن 1383، پس از 14 ماه وقفه برگزار شد. در این جلسه که در دفتر رییس قوه قضاییه برگزار شد، تنها خبرنگار خبر سیما و یک رسانه دولتی برای تهیه گزارش حضور داشتند. همچنین وزرای اقتصاد و دارایی، اطلاعات، بازرگانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون اجتماعی قوه قضاییه، رییس دیوان محاسبات کشور، رییس سازمان بازرسی کل کشور و رییس کل دادگستری استان تهران نیز در این جلسه حاضر بودند. از نتایج این جلسه خبر دقیقی به بیرون گزارش نشد. 

جلسه دوم: جلسه بعدی سال 1383 سران سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی 28 بهمن 1383، برگزار شد. این جلسه فقط به بررسی راه‎های مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارائه گزارشی از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گذشت. در این جلسه سران سه قوه با توجه به تصمیماتی که قبلا گرفته و راه کارهایی که معین کرده بودند، مأموریت هایی بر عهده گرفتند. همچنین رییس وقت مجلس از «هماهنگی خوب و مناسب بین سران سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی» خبر داد و وعده کرد «ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در جلسه خود پیرامون نحوه دقیق و مناسب اطلاع‎رسانی در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصمیم‎گیری خواهد کرد.» اما باید گفت از نتایج این جلسه آن بود که با گذشت سه سال، بنا شد از این پس به صورت مرتب با رسانه‎های همگانی جلسه گذاشته شود و ستاد گزارش کار را به رسانه‎ها ارایه کند و البته بعد از گذشت چهار جلسه سخنگویی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مشخص شد و این سمت به عبدالرضا ایزدپناه رسید. 


سال 1384 

این سال را باید نقطه عطفی در 9 سال مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست؛ چراکه سران سه قوه موفق به برگزاری سه جلسه درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی شدند. 

جلسه اول: چهاردهم اردیبهشت 1384 سران سه قوه در سالگرد این فرمان دور هم گرد آمدند تا بر مبارزه ‎ای جدی با مفاسد اقتصادی تأکید و روند رسیدگی و فعالیت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را مثبت ارزیابی کنند! خاتمی در این جلسه گفت که این ستاد در خیلی از موارد، قبل از این‎که پرونده قضایی تبدیل به جرم سیاسی شود، مفسده را شناخته و جلوی آن را گرفته است که اگر فعالیت‎های ستاد و بخش‎های مختلف نبود، شاید امروز شاهد سوء استفاده‎های زیادی می شدیم. او گفت که قوه قضاییه هم در بحث مبارزه با مفاسد پرونده‎های زیادی داشته است، ولی در این پرونده‎ها بنا بر این بود که آبروی افراد حفظ شود، مگر این که به جایی برسد که اظهار آن در جامعه مؤثر باشد. وی روند مبارزه با مفاسد را روند درستی خواند و بیان داشت: «در حال حاضر این روند مقبول‎تر شده و سر و صداها کم تر شده است. بنابراین اگر توقع این باشد که یک‎شبه همه مسائل حل شود، ممکن نیست.» وی در مورد دلیل تأخیر در برگزاری جلسات سران سه قوه، تعطیلات عید و بیماری خود را بهانه آورد. البته بعد از گذشت چهار سال از فرمان هشت ماده‎ای در این جلسه بنا شد، سران سه قوه گزارشی از روند فعالیت های ستاد تهیه و به مقام معظم رهبری ارائه کنند و وعده دادند تا دو هفته دیگر دوباره گردهم آیند. در هر صورت، گزارش مبارزه با مفاسد اقتصادی سران سه قوه 17 مرداد همان سال تقدیم مقام معظم رهبری شد، اما از مفاد گزارش هرگز مطلبی منتشر نشد. 

جلسه دوم: وعده دو هفته‎ای سران سه قوه برای برگزاری جلسه دوماه و دو هفته بعد در تاریخ 29 تیر 1384، تحقق نیافت. از طرفی خاتمی که برای آخرین بار به عنوان عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در جلسه حضور یافته بود، با بیان این‎که «مدیران من شریف و خدمت‎گزار هستند» دولتش را از هرگونه فساد اقتصادی مبرا دانست و البته هاشمی شاهرودی، رییس وقت قوه قضاییه هم با بیان این‎که «دولت خاتمی گام‎های مثبتی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی برداشت» بر سخنان خاتمی صحه گذاشت. تا جلسه ششم سران سه قوه درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی به‎خوبی و خوشی و شادکامی به پایان برسد. البته در پایان جلسه، حداد عادل هم از آمادگی مجلس برای رفع نقایص قوانینی که منشاء فساد اقتصادی هستند خبر داد. 

جلسه سوم: جلسه بعدی در همان سال 1384 با حضور محمود احمدی‎نژاد رییس‎جمهور تازه انتخاب شده، سید محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه و غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. سران سه قوه در این جلسه، بر ادامه فعالیت منسجم این ستاد و نیز محول شدن مسئولیت اجرایی ستاد به معاون اول رییس‎جمهور تأکید کردند. البته با توجه به شعارهای احمدی‎نژاد درخصوص مبارزه بی‎امان با مفاسد اقتصادی، همگی منتظر تحولی اساسی در عملکرد ستاد بودند. اما در پایان جلسه، سران سه قوه 15 دقیقه با مطبوعات خوش‎وبش کرده و در نهایت احمدی‎نژاد قول داد که از این به بعد کمتر صحبت و بیشتر عمل کند. وی همچنین مژده برگزاری منظم جلسات ستاد را (البته بدون حضور خبرنگاران) داد: «در موقع لازم خودمان اعلام می‎کنیم. دیگر به خبرنگاران زحمت نمی‎دهیم.» 


سال 1386 

همزمان با ششمین سالروز صدور فرمان هشت ماده‎ای و در دهم اردیبهشت 1386 جلسه سران قوا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در دفتر رییس جمهور برگزار شد. در این جلسه که علاوه‎بر رؤسای قوای سه گانه، معاون اول رییس‎جمهور، نایب رییس اول مجلس و معاون اول قوه قضاییه و همچنین نمایندگان سه قوه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی حضور داشتند، دکتر پرویز داودی، معاون اول رییس جمهور و رییس شورای هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، گزارشی از عملکرد این ستاد را از آغاز به کار دولت نهم تاکنون، ارائه کرد. این جلسه سه مصوبه داشت. اول این‎که با توجه به عملکرد خوب ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و لزوم آگاهی مردم از آن به منظور جبران ضعف در اطلاع‎رسانی از عملکرد این ستاد که موجب برخی شائبه‎ها در خصوص عزم سه قوه برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری شده است، کمیته‎ای متشکل از معاونان اول رییس‎جمهور و رییس قوه قضاییه و نایب رییس اول مجلس آیین‎نامه نحوه اطلاع‎رسانی از عملکرد ستاد را تهیه و ارایه دهند. 

دوم این‎که جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هر سه ماه یک‎بار با حضور سران سه قوه تشکیل شود. و سومین مصوبه بر ضرورت تعیین شاخص‎های ارزیابی و نیز فرهنگ‎سازی در جامعه و افکار عمومی تأکید کردند. رییسی معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی که به تأخیر در برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره داشت، در آذرماه سال گذشته گفته است: «ستاد رسیدگی به مفاسد اقتصادی زیر نظر معاون اول رییس جمهور، با حضور نمایندگان سه قوه تشکیل می شود و اگر کار به محدوده ای رسید، جلسات سران سه قوه هم تشکیل خواهد شد.» به گفته وی، گاهی سران سه قوه هم تشکیل جلسه می دهند، اما اعلام نمی شود! 

از آخرین جلسه سران سه قوه درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی مدت‎ها می‎گذرد. در این جلسات لااقل سه‎بار به‎طور رسمی بر اطلاع‎رسانی از عملکرد ستاد تأکید شده است، اما تاکنون هیچ گزارش مدون و رسمی از عملکرد این ستاد ارائه نشده است. بدین ترتیب به‎نظر می‎رسد ستاد حتی به مصوبات خود نیز عمل نمی‎کند.

منبع: جهان نیوز

خبر مربوط به  ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹